2024 yılının son ayında son günlerindeyiz.
Türkiye Cumhuriyetinin resmi para birimi Türk Lirası olmasına rağmen gözümüz kulağımız döviz indi çıktı haberlerinde.
Bakkal, kasap, manav, hatta hane halkı Ayşe teyze bile günlük doların, Euro’ nun inişinden çıkışından haberi var.
Tabi bunun en büyük sebeplerinden birisi ülkemizdeki yüksek enflasyon.
Paranın cebimizde durduğu yerde erimesi.
TL’nin alım gücünün hızla düşmesi.
Kur Korumalı mevduat diye bir sistem getirilmesiyle döviz neredeyse kutsallaştırıldı, adı üstünde koruma altına alındı.
Yatırımcı TL’den kaçtı Kur korumalı mevduata geçti. Kimsenin TL’ye güveni kalmadı.
Her köşe başında mantar gibi biten döviz büroları harıl harıl TL aldı dolar euro sattı.
Kur korumanın maliyeti ülkeye ağır bir yük getirdi.
TL’yi milli paramızı ancak faizleri yüzde ellilere çıkarınca insanlar kur korumada TL’ye geçmeye başladı.
Keşke paramız faizle değil de gerçek satın alma paritesine göre değerlense.
Kutsal kuru koruyalım derken ülke SDS olarak adlandırılan ülke risk puanı 650’lere kadar çıktı.
2024 yılının son aylarında çok şükür SDS’lerimiz TL’ye güven geri geldikçe 200’lere kadar düştü.
Görünen o ki TL’de kalmak bu durumda daha karlı Euro ve Dolarda kalanlar zarar da görünüyor.
Dövizin Yıllık hareketini rakamlarla anlatalım ki, dövizde mi kalmak, ya da TL’ de mi durmak gerekir.
Yılbaşı başlangıç değerine (29.7714 TL) göre dolar 5,10 lira artarak yüzde 17,13 oranında değer kazandı.
Son bir yıla göre ise dolar; 28.9842 liradan 34.8721 liraya yükselerek değer yüzde 20,31 değer kazancı yaşadı.
32.5562 TL olan yılbaşı başlangıç değerine göre Euro 4,19 lira artarak yüzde 12,87 oranında değer kazandı.
Euro, son bir yıla göre 31.2410 liradan 36.7450 liraya yükselerek değer yüzde 17,62 değer kazancı yaşadı.
Yılbaşı başlangıç değerine (37.7568 TL) göre sterlin 6,79 lira artarak yüzde 17,99 oranında değer kazandı.
Son bir yıla göre ise sterlin; 36.4093 liradan 44.5491 liraya yükselerek değer yüzde 22,36 değer kazancı yaşadı.
Dövizde kalan Yıllık enflasyonu altında kalmış. Devalüasyon olmadığı sürece dövizde kalmak zarar görünüyor.
2025 yılının parlayan yıldızı altın olmuş.
Ayşe teyze, bakkal kasap manav küçük esnaf bırakın şu dövizi takip etmeyi borsa ve coinler herkesin harcı olmadığına göre geriye tek bir yatırım aracı kalıyor karar sizin.





